سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند می فرماید : گفتگوی علمی در میان بندگانم دلهای مرده را حیات می بخشد؛ آن گاه که در آن به امر من برسند [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
ارزش نیوز

صفار کم‌طاقتی‌های رسانه‌ای هاشمی را به وی یادآوری کرد

به خاطر انتقادی معمولی در تریبون عمومی گریه می‌کردید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز یکشنبه در حالی پانزدهمین جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری ها را افتتاح کرد که خود را آماده کرده بود تا در نطق افتتاحیه این مراسم واکنش کم سابقه ای در دوران مسئولیت خود به اظهارات چند روز قبل هاشمی رفسنجانی مبنی بر ابراز نگرانی درخصوص آزادی مطبوعات نشان دهد.

«تعجب کردم وقتی برخی از شخصیت‌های محترم در ارتباط با آزادی مطبوعات در شرایط فعلی ابراز نگرانی کردند و مطالبی را فرمودند که به نظر می‌رسد نگران وضع موجود اطلاع‌رسانی هستند و در مقابل به خاطر آوردم همین بزرگواران در دوران مسئولیت خود به خاطر انتقادی عادی و معمولی چنان برآشفته شده بودند که حتی کار به گریه در برابر تریبون‌های عمومی کشیده شد. تعجب می‌کنم کسانی با این سطح تحمل از آزادی مطبوعات در دوران خود، چطور اکنون در رابطه با آزادی مطبوعات ابراز نگرانی می‌کنند و ما باید بابت چنین موهبتی که محصول انقلاب بوده و به هیچ دولتی مربوط نیست و در واقع نتیجه‌ی عمل انقلاب اسلامی و استقرار حکومتی به نام خداست شاکر باشیم.»

محمد حسین صفار هرندی اما پیش از بیان تجب های خود نسبت به اظهارات هاشمی مقدمه ای درخصوص وضعیت کیفی و کمی مطبوعات پیش و پس از انقلاب ارائه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی مطبوعات در دوران پیش از مسوولیتم و امروز آسیب اصلی مطبوعات را در این نقطه یافتم که مخاطبان احساس کنند گردانندگان روزنامه اصل انصاف را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین برای جست‌وجوی اطلاعات راه‌های دیگری را انتخاب می‌کنند تا به واقعیت نزدیکشان کنند.

به گزارش ایسنا، محمدحسین صفارهرندی افزود: برای یادآوری به ذهن‌هایی که ممکن است از خاطر برده باشند و برای تذکر به آن‌هایی که توفیق حضور در شرایط دیگری را که در این کشور گذشته است نداشته‌اند، لازم است یادآور شویم که گذشته‌های دور ما در عرصه‌ی مطبوعات و اطلاع‌رسانی چگونه بوده و امروز در چه جایگاهی قرار داریم.

وی افزود: پیش از این که در این کشور انقلابی به عظمت انقلاب اسلامی رخ دهد و نظام جمهوری اسلامی ایران مستقر شود کشوری با جمعیت نصف امروز بوده و 3 تا 4 روزنامه داشتیم و کمتر از 200 عنوان نشریه، ماهنامه، هفته‌نامه و فصلنامه وجود داشت.

صفارهرندی تصریح کرد: کسانی مثل من و افراد هم سال من که روزگار پیش از انقلاب را درک کرده‌اند، می‌دانند فضای حاکم بر مطبوعات چگونه بود و در واقع مطالب جدی در روزنامه‌ها به ندرت یافت می‌شد و تصویری که در روزنامه‌های آن در ذهن‌ها وجود دارد، تصویر صفحاتی است که عمده‌ی آن را آگهی‌های روزمره و معمولی پر کرده بود و مطالبی صرفاً بازتاب داده می‌شد که به حکومت و اشخاص ریز و درشت حکومتی مربوط بود و کمتر نشانی از اطلاع‌رسانی و انتقالی معرفتی به مخاطب داشت.

وی ادامه داد: این مرز در مجلات و هفته‌نامه از روزنامه‌ها مشهودتر بود و برای کسی که امروز مطبوعات کشور را مشاهده می‌کند، مقایسه شرایط دیروز و امروز به افتخار و غرور برای ما ایرانیان منتهی می‌شود.

او افزود: امروز حداقل 150 عنوان روزنامه به صورت سراسری، استانی و محلی در حال انتشار است و بیش از 3500 عنوان روزنامه، نشریه و مجله در سراسر کشور برای فعالیت اعلام حضور کردند و حداقل 2900 مورد از آن‌ها امروز منتشر می‌شوند و باید بگویم از افتخارات دوره‌ی 3 ساله‌ی اخیر این است که از 2 هزار و 900 و اندی روزنامه‌ی منتشر شده، 1060 عنوان مربوط به این دوره‌ی سه ساله است.

وی خاطر نشان کرد: فضای حاکم بر تشکیلات مختلف ما برای کسانی که مختصری انصاف در وجودشان باشد، فضای توأم با آزادی و اطلاع‌رسانی به صورت جامع‌الاطراف است و به حق اگر کسی در شرایط حاضر با وجود تنوع سلایق و این که سلایق مختلف هر کدام تریبونی برای حرف‌های خود دارند ادعا کنند که دچار شرایط اختناق و خاموشی هستیم توسط دیگران هو خواهد شد که چه شرایط خاموشی است که می‌شود به بالاترین مقامات کشور گزنده‌ترین انتقادات را به تخریب نزدیک است روا داشت.

صفارهرندی اظهار کرد: این وضع در طول سال‌های اخیر مشهودتر است نسبت به سال‌های قبل از آن؛ البته در دوره‌هایی که به اقتضا شرایط درونی کشور و به طور مثال در شرایط جنگ ناجوانمردانه مثل تمام جاهایی که دچار این وضع می‌شود تصویری که از مطبوعات ارائه می‌شد، متفاوت بوده و با معذوراتی مواجه بود و ملاحظات امنیتی و منافع ملی سبب می‌شد هم خود مطبوعات رعایت کنند و هم آداب مقررات حاکم متفاوت شود.

وی ادامه داد: پس از پایان جنگ وضع اقتضا می‌کرد شرایط بازتر باشد و شاید هیچ زمانی شرایط برای ابراز اندیشه و نگاه‌های مختلف به قدر امروز فراهم نبوده است.

او گفت: تعجب کردم وقتی برخی از شخصیت‌های محترم در ارتباط با آزادی مطبوعات در شرایط فعلی ابراز نگرانی کردند و مطالبی را فرمودند که به نظر می‌رسد نگران وضع موجود اطلاع‌رسانی هستند و در مقابل به خاطر آوردم همین بزرگواران در دوران مسئولیت خود به خاطر انتقادی عادی و معمولی چنان برآشفته شده بودند که حتی کار به گریه در برابر تریبون‌های عمومی کشیده شد.

وی افزود: تعجب می‌کنم کسانی با این سطح تحمل از آزادی مطبوعات در دوران خود، چطور اکنون در رابطه با آزادی مطبوعات ابراز نگرانی می‌کنند و ما باید بابت چنین موهبتی که محصول انقلاب بوده و به هیچ دولتی مربوط نیست و در واقع نتیجه‌ی عمل انقلاب اسلامی و استقرار حکومتی به نام خداست شاکر باشیم.

صفارهرندی گفت: در این کشور منت هیچ کس بر سر مردم نیست جز مولودی که با دست خود و با نام انقلاب و نظام مردمی اسلامی به وجود آوردند؛ بابت این خدا را شکر می‌کنیم که امکانی فراهم شده است تا همه سلایق سیاسی از تریبون‌هایی که تعداد آن‌ها در قیاس با کشورهای مشابه خیلی زیاد و حتی چند برابر است مطرح می‌شود.

وی افزود: هم تیراژ عنوان کتاب‌های ما در مقایسه با کشورهای همسایه بیش‌تر است و هم عناوین نشریاتی که در کشور چاپ می‌شود بالاتر است و باید بگویم که 3 هزار عنوان نشریه که 150 مورد آن روزنامه است در کشور وجود دارد و مدیران و صاحب‌نظران رسانه‌یی کشورهای دیگر از این موضوع دچار شگفتی می‌شوند؛ پس این امر نشان دهنده‌ی تحمل سلایق مختلف در کشور ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: نمی‌خواهم بابی را باز کنم که در رابطه با گله‌ی ما در مورد تیراژ مطبوعات است چرا که تیراژ مطبوعات آن طور که ما می‌خواهیم نیست و هیچ وقت این طور نبوده است.

وی افزود: چون در کشور ما ذائقه‌ی مردم با فرهنگ شفاهی آشناتر است، رسانه‌ای به نام رسانه‌ی میان مردمی در کشور ما بسیار پررونق‌تر از رسانه‌های معمول است و خواستگاه انقلاب ما نیز همین رسانه‌های مردمی بوده است که جای مطبوعات و رسانه‌های متعارف را می‌گیرد و نباید نگران بود.

او ادامه داد: ملت ما بی‌بهره از اطلاعات نیست و در مقایسه با کشورها و سامانه‌های دیگر میزان دریافت اطلاعات مردم از مسائل روزمره بیش‌تر است و اطلاعات مردم در مورد مسایل سیاسی کشور و همچنین دانش و آگاهی آن‌ها نسبت به آنچه که در کشورشان تصمیم گرفته می‌شود قابل قبول است.

صفارهرندی با طرح این پرسش که انتشار اطلاعات تا چه اندازه کار اهالی مطبوعات است گفت: بخشی از این اطلاعات طریق رسانه‌های مکتوب دریافت می‌شود و بخش عمده‌ای از آن به وسیله‌ی رسانه‌های شفاهی همچنین بخشی از این اطلاعات توسط ارتباطات داخلی و میان مردمی منتقل می‌شود.

وی افزود: اگر ما به‌عنوان صاحبان رسانه‌های مکتوب و صاحبان خبرگزاری‌ها خواستاریم که حافظ کیان این رسانه‌ها باشیم، باید آسیب شناسی در مجموعه‌ی کارهای خود داشته باشیم که چگونه تیراژ نشریات ما علی‌رغم تمام کوشش‌ها مورد انتظار ما نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این جشنواره فرصت خوبی برای بازنگری است و فرصت بازدید عامه‌ی مردم از نمایشگاه برای گفت‌وگو میان اهالی مطبوعات و مخاطبان خود بسیار مناسب است و همچنین باید از دیگر فرصت‌ها مانند نظرخواهی بهره گرفت تا به رمز واقعی این اقبال‌ها دست یافت.

وی افزود: معتقدم بخش قابل توجهی از بی‌مهری مردم نسبت به رسانه‌های مکتوب در این نهفته است که ما به قدر کافی از مخاطبان خود پیام دریافت نمی‌کنیم و پیام‌های ما یک سویه صادر می‌شود بنابراین از آن‌ها بازخورد اطلاعاتی که منتقل می‌کنیم دریافت نمی‌کنیم.

صفارهرندی اضافه کرد: نمی‌خواهم باب گله‌گذاری را در رابطه با نحوه‌ی برخورد با اقدامات خوب دولت بگشایم و این که برخی از اقدامات دولتی از نظر ما خوب نیست را بخواهیم بدون انتقال از صدر تا ذیل انتقال دهیم درست نیست و نباید چنین توقعی داشت اما این توقع که اگر کار شایسته‌ای صورت می‌گیرد باید در تمام مطبوعات حتی منتقدان انعکاس یابد انتظار زیادی نیست و این می‌تواند میزانی برای سنجش انصاف منتقدان باشد.

وی افزود: خواننده‌ی‌ روزنامه‌ای که می‌داند آن روزنامه منتقد دولت به عنوان قوه‌ی مجریه و یا مجلس و دیگر دستگاه‌های کشور است اگر ببیند روزنامه‌ی مورد نظرش کارهای خوب و شایسته را تحسین کرده و می‌گوید آن را منصف می‌داند و متوجه خواهد شد که در انتقاد خود صداقت و اخلاص دارد چرا که وقتی خوبی را نیز دیده منعکس کرده است اما اگر در روش نشریه‌ای روال همیشگی و در هر حال مخالفت باشد مخاطب او برداشت می‌کند که نشریه برای اطلاع او بیرون نمی‌آید بلکه هدفی مانند کار تبلیغاتی و حزبی را دنبال می‌کند.

صفارهرندی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما مطبوعات دچار این عارضه زیاد نیستند اما چون ویترین مطبوعات گرد آمده از تمام این اجناس است چند مورد کوچک نیز تصویری را در اذهان عمومی به وجود می‌آورد که قضاوت‌ها را تغییر می‌دهد.

وی ضمن این که فرصت نمایشگاه را فرصت مناسبی برای آسیب‌شناسی کار مطبوعات دانست گفت: از دوستان عزیزم در معاونت مطبوعاتی سپاسگزارم که دغدغه‌ی برگزاری نمایشگاه خوب را داشتند و سال گذشته با توجه به این که نمایشگاه مطبوعات را مستقل برگزار کردیم و برخی مشکلات باعث شد آنطور که باید مساعد طبع همه‌ی شرکت کنندگان نباشد بنابراین لازم می‌دانم بابت کمبودهای سال گذشته از اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها عذر خواهی کنم.

او افزود: امسال خوشبختانه همه می‌توانیم زیر سقفی به عظمت مصلا جمع شویم و صرف‌نظر از جلوه‌های طبیعی آن در کنار هم بودن مزیتی است که از آن برخورداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدوارم علاوه بر ظواهری که باید هر روز زیباتر شود و با چشم‌نوازی مخاطبان را جذب روزنامه‌های مکتوب نگه دارد، به لحاظ محتوایی و آنچه که به عنوان حق مخاطبان است تا به واقعیت دست یابند برای مردم کم نگذاریم و برای کسب همه‌ی آنچه که می‌شود در محضر مردم عرضه کرد تلاش کنیم.

وی افزود: البته تنوع سلایق و اختلاف دیدگاه‌ها و روزنامه‌های حزبی برای ما یک فرصت است و کسی که ارگان یک حزب را منتشر می‌کند فرصت ایجاد می‌کند تا مردم با معنویات آن حزب آشنا شود اما باید معلوم شود که ارگان حزبی است و رسانه‌ی آزاد نیست و طبیعی است که مردم با علم به این موضوع به گونه‌ی دیگری از آن‌ها بهره‌مند خواهند شد و مجموعه‌ی این‌ها به رشد و دانش مردم و فضایل اخلاقی مردم کمک خواهد کرد.

صفارهرندی در پایان صحبت‌های خود گفت: از زحمات اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، خبرنگاران، عکاسان، گزارشگران، نویسندگان، سرمقاله نویسان، سردبیران و دبیران سرویس و مدیران مسوول و همه‌ی کسانی که به گونه‌ای در خدمت امر عظیم انتشار روزنامه و نشریات گوناگون و اطلاع‌رسانی هستند سپاسگزاری می‌کنم و آرزوی خیر و برکتی بزرگ برای آن‌ها را دارم.

پس از مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، هیات همراه و مدیران مسوول مطبوعات و خبرگزاری‌ها رسما افتتاح شد.

منبع



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: دوشنبه 87/8/27::: ساعت 7:26 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 79
    بازدید دیروز: 204
    کل بازدید :345206

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<