سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آگاهترین مردم به خود، بیمناکترین آنها از پروردگارش است [امام علی علیه السلام]
ارزش نیوز

پس از اظهارات اخیر البرادعی در اجلاس اخیر شورای حکام برخی ناظران سیاسی از این اظهارات، به سخنانی دوپهلو یاد کرده بودند و تعدادی از روزنامه های داخلی نیز با انتخاب تیترهایی مانند سیاست نعل و میخ البرادعی، کوشیدند، گزارش هفته گذشته وی را تحت الشعاع قرار دهند. با این حال، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از دریافت نامه ای خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نامه‌ی رسمی، اعلام کرده است موضوع سانتریفیوژهای ? P1?و ? P2?و نیز موضوع "سند ? ???صفحه‌ای اورانیوم فلزی " بسته شد.

 "رضا آقازاده" در گفتگو با ایرنا افزود: نامه رسمی آژانس، شب گذشته به نماینده سازمان انرژی اتمی ایران ارایه شد.

 معاون رییس جمهوری تصریح کرد: بنابراین، طبق توافقنامه میان ایران و آژانس، طرفین وارد موضوع بعدی یعنی موضوع منشاء آلودگی می‌شوند.

 آقازاده گفت: قرار است نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ???? دسامبر (? ???آذر ماه جاری) برای مذاکره در خصوص موضوع منشاء آلودگی به تهران سفر کنند.

 رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص سطح هیات اعزامی آژانس گفت که فعلا سطح هیات مشخص نیست.

 وی اظهار داشت: با بسته شدن موضوعات پلوتونیوم، آلودگی‌های کرج، سانتریفیوژهای ? P1?و ? P2?و سند اورانیوم فلزی، در حال اجرای مراحل پایانی "برنامه عمل" (توافقنامه ایران و آژانس) هستیم که امیدواریم هرچه زودتر مسایل باقیمانده حل شود.

 آقازاده در عین حال گفت: البته مسایل باقیمانده بر اساس برنامه عمل، مسایل جزئی است.

 ** تلاش غرب برای کمرنگ کردن حل موضوع ? P1?و?P2?

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی گزارش البرادعی و نیز فضاسازی رسانه‌های غربی در مورد این گزارش گفت: قبل از نشست اخیر شورای حکام آژانس، رسانه‌های غربی روی این مساله متمرکز شده بودند که مهمترین مساله در موضوع هسته‌ای ایران، موضوع سانتریفیوژهای ? P1?و ? P2?است.

 وی افزود: حتی در مجمع عمومی سالانه آژانس در سپتامبر، نماینده اتحادیه اروپا ضمن حمایت از توافقنامه میان ایران و آژانس اعلام کرد که این اتحادیه منتظر آن است تا سرنوشت موضوع سانتریفیوژهای ?P1?و? P2?در نشست ماه نوامبر شورای حکام مشخص شود.

 آقازاده گفت: آژانس نیز بارها مطرح کرده بود که همه سوالات حساس درباره برنامه هسته‌ای ایران مربوط به مساله غنی‌سازی و گذشته آن است و اگر این موضوع حل شود، موضوع دیگری باقی نمی‌ماند.

 معاون رییس جمهوری اضافه کرد: غربی‌ها فکر می‌کردند، ما از عهده حل موضوع سانتریفیوژهای ? P1?و ? P2?برنمی‌آییم. اما در آستانه نشست اخیر شورای حکام متوجه شدند که اظهارات ما در این‌باره با یافته‌های آژانس، تطبیق دارد و لذا بسیار "دستپاچه" شدند.

 آقازاده خاطر نشان کرد: وقتی آنها از نتیجه گزارش البرادعی، قبل از انتشار آن آگاه شدند، با دستپاچگی برای اینکه این موفقیت را کمرنگ کنند، ? ???صفحه سوالات اضافی را مطرح کردند که البته بعدا متوجه شدند، این موضوع بردی ندارد.

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: امروز نیز تلاش می‌کنند ، موضوع حل سانتریفیوژهای ? P1?و ? P2?را کمرنگ کنند و تلاش می‌کنند بحث‌های سیاسی و نیز بحث پروتکل الحاقی را غالب کنند تا این بحث‌ها بر حل موضوع سانتریفیوژهای ? P1?و? P2?سایه بیفکند.

 معاون رییس جمهوری تصریح کرد: با گزارش اخیر آقای البرادعی، ساختار سناریوی اتهامات غرب فرور ریخت و معلوم شد، ایران بر اساس وظایف قانونی سازمان انرژی اتمی ، فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را دنبال کرده و از ابتدا نیز تمام فعالیت هایش در چارچوب برنامه تامین سوخت و توسعه انرژی هسته‌ای بوده است.

 وی تاکید کرد: اینکه آژانس، مهر تاییدی به اظهارات گذشته ایران در مورد سانتریفیوژهای ? P1?و ? P2?زد، فوق‌العاده اهمیت دارد زیرا بر اتهام مخفی کاری ، خط بطلانی کشیده شد.

 آقازاده تصریح کرد: با حل این موضوع، همچنین محمل حقوقی برای باقی ماندن موضوع هسته‌ای ایران در آژانس وجود ندارد زیرا توهمات و حدسیات غربی‌ها باطل شد و با ارایه گزارش آژانس، مشخص شد که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران از گذشته در چارچوب قوانین و مقررات بوده و هیچ نکته‌ای که بتوانند ایران به را به پنهانکاری متهم کنند، اکنون وجود ندارد.

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: با حل موضوع سانتریفیوژهای ? P1?و ? ، P2?بسیاری از موضوعات حاشیه‌ای از بین رفت و اینک تنها موضوعات باقیمانده موضوع منشاء آلودگی و نیز پلونیوم ? ????است.



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: شنبه 86/9/3::: ساعت 8:39 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 139
    بازدید دیروز: 104
    کل بازدید :346110

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<