سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]
ارزش نیوز
واکنش صفارهرندی به سماجت مجری نگاه یک:
روز اولی که هالیوودی‌ها ایران آمدند، به صداوسیما دعوت شدند

اصرار عجیب مجری برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به بحث درخصوص سفر تعدادی از سینماگران هالیوودی به ایران در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در حالی که دعوت‌کننده و یا صادرکننده مجوز این سفر وزارت فرهنگ نبوده است، موجب شد، صفارهرندی از دعوت این افراد به صداوسیما در همان روز اول سفرشان خبر دهد.

به گزارش رجانیوز، محمدحسین صفارهرندی که مهمان برنامه شنبه شب نگاه یک بود، در پاسخ به این سؤال که دعوت کننده این سینماگران به ایران چه نهادی بوده است، توضیح داد: خانه سینما به عنوان تشکل صنفی غیردولتی سینماگران از این افراد دعوت کرده و پیشنهاد دعوت را نیز به شورایی در وزارت امورخارجه برای کسب ویزا ارائه کرده بود.

وی ادامه داد: حاصل آن بررسی این بود که حضور افراد موردنظر با نام‌های مشخص در ایران بلامانع است و طبعاً دعوت کننده و کسانی که مجوز سفر داده‌اند، دلایل موجهی دارند ولی ما اطلاعی نداشتیم.

مجری برنامه پرسید آیا شما با این سفر موافقید یا مخالف که وزیر فرهنگ گفت: طبعاً ما در قبال برخی سیاست‌های دولت‌هایی که در رفتارشان نسبت به دولت یا نظام و انقلاب خصومت موج می‌زند، بدبینی‌های جدی و کاملاً موجهی به اعتبار آن سابقه داریم و هر حرکت اعلام شده یا اعلام نشده‌اشان باید برای ما همراه با علامت سؤال باشد.

وی افزود: برای اهالی سینما و برخی نخبگان این سؤال وجود دارد که مبادا این اقدام در راستای سیاست‌های اعلامی ایالات متحده، برای نفوذ در فرهنگ‌ها با ابزار اعزام کاروان‌های ورزشی و هنری باشد.

صفارهرندی با اشاره به توجیه دعوت‌کنندگان از این سینماگران مبنی بر اینکه مدعوین بعضاً مواضع مشخصی حتی علیه سیاست‌های هالیوود داشته و در داخل کشور ما نیز به‌عنوان نمونه علیه فیلم 300 موضع گرفته و آن را برای هالیوود و امریکا مایه آبروریزی خوانده‌اند، اضافه کرد: یکی از این مدعوین چندی قبل از یکی از جشنواره‌های کشور ما نیز به‌خاطر ساخت فیلم خوبی علیه منافقین جایزه گرفته بود.

مجری برنامه به انتقادات مطرح شده درخصوص سوابق مدعوین هالیوودی در برخی رسانه‌ها اشاره کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد: متأسفانه برخی مطالب در مطبوعات نوشته شد که بخشی از آن با واقعیات تطابق نداشت. این موضوع را برای اهلش و دعوت‌کنندگان بگذارید که بیایند توضیح دهند که در جلساتشان چه گذشته است؟

در ادامه مجری اظهار داشت: آیا فکر می‌کنید امریکایی‌ها حاضر هستند اقدام متقابلی انجام دهند و به فیلمسازان ما اجازه سفر دهند، که صفارهرندی گفت: در مقام عمل ادعای آزادی و دموکراسی خواهی آنها رنگ می‌بازد. امریکایی‌ها بارها ثابت کردند به این شعارها پایبند نیستند اما باید با موضوع خود درگیر باشیم که کسانی دعوت و تأیید کردند و عده‌ای هم به ایران آمدند. ما هم چنانچه مایل باشیم باید دعوت‌کننده‌ای از آن سو پیدا کنیم. البته بعضاً اتفاق افتاده و فیلمسازان ما فیلم‌های خوبی را مثل "بچه‌های آسمان" و "رنگ خدا"ی آقای مجیدی برای نمایش برده و آنجا هم گل کرده‌اند.

صفارهرندی در واکنش به سماجت مجری برنامه برای ادامه دادن بحثی که دعوت کننده و مدعوین آن ارتباطی با وزارت ارشاد نداشته‌اند، یک افشاگری هم کرد: برای اینکه پرونده این بحث را ببندیم، جالب است بدانید که همان روز اولی که این سینماگران به ایران آمدند، در صداوسیما برای جلسه‌ای دعوت شدند. بنابراین، بهتر است از این موضوع که یک بحث درجه چندم است، عبور کنیم و کمی هم درباره خود فرهنگ صحبت کنیم.

مجری برنامه در واکنش به این بخش از اظهارات صفار با اظهار بی‌اطلاعی از چنین دعوتی ترجیح داد که موضوع گفتگو را تغییر دهد اما دقایقی بعد اعلام کرد که مردم تماس گرفته و می‌گویند اگر آقای هرندی در روزنامه کیهان بود هم همین حرف‌ها را درباره سفر هالیوودی‌ها می‌زد؟

صفارهرندی در پاسخ گفت: البته خوب است حداقل این تماس‌ها را پخش کنید اما دلیلی ندارد که جایگاه حکومتی و رسانه‌ای بنده یکی باشد اگرچه ارزش‌هایی که به آن پایبندم، یکی است.

وی ادامه داد: به‌عنوان یک مقام مسئول موظف به تحقیق درباره یک خبر هستم "ولا یجر منک شنئان قوم علی الا تعدلوا" حتی اگر به سلامت بانیان کار اعتقاد نداشته باشم، حق ندارم به قرینه‌ها حکم کنم.

وزیر فرهنگ اضافه کرد: کار رسانه ایجاب می‌کند که به سرعت واکنش نشان دهید و شاید دستپاچگی صداوسیما در دعوت روز نخست هم ناشی از همین باشد ولی مقام مسئول نباید دستپاچه باشد.

هنگامی که صفار هرندی بار دیگر موضوع دعوت صداوسیما از هالیوودی‎ها را مطرح کرد، مجری برنامه پذیرفت که موضوع گفتگو را کاملاً تغییر دهد و به پرسش درخصوص رفتار عربستان با زائران ایرانی پرداخت.

وزیر فرهنگ گفت: برخورد سعودی ها با عمره گذاران ایرانی بسیار خوب شده است.

‌صفار هرندی گفت: از دوازدهم اسفند که مرحله جدید اعزام عمره گذاران آغازشده است تا به امروز، برخورد مسئولان عربستان با زائران ایرانی بهترین برخوردها بوده است.

صفارهرندی با بیان اینکه ما مسئول برنامه حج و زیارت زائران ایرانی هستیم افزود: ما به عنوان کارگزار حج هیچ مسئولیتی درباره شهروندان دیگر کشورها نداریم.

وی گفت: برخورد اخیر مسئولان عربستان با شیعیان این کشور بوده است که البته به لحاظ اسلامی و انسانی قابل قبول نیست.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به اینکه آیا توانسته اید مظلومیت فرهنگ را رفع کنید؟ اظهار داشت: البته این را نباید فراموش کرد که در کنار فرهنگ، اهالی و مدیران فرهنگی هم گاهی اوقات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

صفارهرندی گفت: با روی کار آمدن دولت نهم رفع مظلومیت در سه سطح "کمبود خلاءهای حوزه اجرایی"، "سازوکارهای تشکیلاتی" و "بودجه" تا جایی که در توانمان بوده، اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه دولت بودجه فرهنگ را در سال 88 نیز افزایش داده است ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی بودجه پیشنهادی دولت در بخش فرهنگ را تصویب کند تا خبرهای ناخوشایندی که در این باره شنیده می‌شود، در واقعیت عملی نشود.

صفارهرندی گفت: با توجه به پیشنهاد دولت، بودجه 88 در بخش فرهنگ نسبت به مصوب پارسال 16 درصد و نسبت به عملکرد پارسال 11 درصد افزایش نشان می‌دهد.

هنرمندان اعتبار مردمی خود را پای نامزدها نریزند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان با حضور در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از اعتبار مردمی خود هزینه نکنند.

صفارهرندی با بیان اینکه ساخت فیلم تبلیغاتی یک کارحرفه‌ایست افزود: ممکن است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به کارگردانان حرفه‌ای، سفارش ساخت فیلم تبلیغاتی بدهند که در این صورت هنرمند ضمن دریافت دستمزد به نوعی با آن نامزد نیز همراهی داشته باشد و این موضوع مرسوم است.

وی درباره حضور سینما گران در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات گفت: هنرمندان نباید با حضور در این گونه برنامه‌ها، اعتبار مردمی خود را که از راه رسانه ملی یا هر مجموعه هنری کشور بدست آورده‌اند، پای یک نامزد بریزند.

صفارهرندی افزود: برداشت ابتدایی من اینست که اینگونه عملکردها خوب نیست و به هنرمندان و سینماگران توصیه می‌کنم حتی‌المقدور وارد چنین دوری نشوند زیرا به نفع ملت، خود و نامزدهای انتخابات نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره وضع صنعت سینما گفت: از ابتدای دولت نهم، به طور نسبی شاهد رشد قابل قبول در صنعت سینما هستیم.

صفارهرندی درباره سینماهای بازسازی شده در سه سال و نیم اخیر افزود: در این مدت توانسته ایم با مشارکت خود 80 سالن سینما را که متعلق به بخش خصوصی است، بازسازی کنیم.
وی با بیان اینکه در دولت نهم روند نزولی ورشکستگی مطلق سینما داران مهارشده است تصریح کرد: در این مدت 4 تا 5 میلیارد تومان به درآمد سینماداران افزوده شد.

صفارهرندی اکران همزمان فیلم در تهران بزرگ و شهرهای کوچک را از دیگر افتخارات دولت نهم در بخش سینما عنوان کرد.

اعطای وام به متقاضیان احداث بناهای قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعطای وام بانکی بدون بهره با بازپرداخت طولانی مدت 20 ساله به متقاضیان احداث بنای موسسات قرآنی در سراسر کشور خبر داد.

صفارهرندی گفت: با توافق انجام شده میان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسکن و شهرسازی قرار شد؛ 10 درصد قیمت زمین برای ساخت بنای موسسات قرآنی را متقاضی و 90 درصد آن با معرفی وزارت مسکن و اعطای وام بانکی بدون بهره با بازپرداخت 20 ساله تامین شود.

وی همچنین درباره فعالیت‌های قرآنی در سه سال و نیم اخیر افزود: در این مدت، تحرک ویژه‌ای در فعالیت‌های قرآنی اتفاق افتاد که یکی از علت‌های آن افزایش بودجه این بخش بوده است.

صفارهرندی گفت: تا پیش از روی کارآمدن دولت نهم بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور 650 میلیون تومان آنهم برای پنج موسسه قرانی بود در حالی که هم اکنون بودجه فعالیت‌های قرآنی به 15 میلیارد تومان و در قالب صدها گروه قرآنی رسیده است.

وی با بیان اینکه البته رقم پیشنهادی ما به مجلس هفتم برای فعالیت‌های قرآنی در سال 87، 20 میلیارد تومان بود افزود: حاصل این تحرک به صحنه آمدن صدها گروه قرآنی بود که در کار قرائت، حفظ، آموزش و پژوهش‌های قرآنی فعالیت می‌کنند و ما نمی‌توانیم به نیازهای این حوزه بی‌تفاوت باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ده‌ها مؤسسه قرآنی با مشارکت ما صاحب مکان برای موسسه شدند و بیمه اهالی قرآن هم آغاز شد و صدها نفر وارد این دور شدند.

وی همچین درباره فعالیت‌های عمرانی این وزارتخانه افزود: ده‌ها طرح تاکنون یا به بهره‌برداری رسیده یا در حال بهره‌برداری است.

وی گفت: عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی، سینمایی همدان از سال 69 آغاز و تا سال 84 کمتر از 35 درصد رشد فیزیکی داشت و امروز 95 درصد رشد فیزیکی دارد و امیدواریم در یک ماه آینده افتتاح شود.

صفارهرندی نمونه دیگر را کتابخانه مرکزی همدان اعلام کرد وگفت : سال 73 عملیات اجرایی این کتابخانه در محوطه‌ای بسیار زیبا آغاز شد و تا سال 74 کل پیشرفت عملیات 35 درصد بود و 65 درصد بقیه در دولت نهم انجام شده است.

وی در باره چاپ و انتشار کتاب هم گفت: در سال گذشته تصمیم گرفتیم 200 عنوان کتاب را که نیمی از آنها رمان وداستان و نیمی دیگر شعر بود چاپ و منتشر کنیم که 180 عنوان کتاب چاپ و منتشر شده است.

صفار هرندی در پاسخ به این سئوال که آیا از دیدگاه شما فرهنگ اولویت بیشتری دارد یا ارشاد؟ افزود: به هیچ وجه معتقد به تجزیه این دو نیستم، ارتباط این دو ماهوی است وفرهنگ ورزی بدون نگاه به ارشاد بدون معنی می‌شود و بالعکس.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هدیه رئیس جمهور هم به خبرنگاران که در روز خبرنگار وعده داد شد گفت: در ابتدا بودجه پیش‌بینی شده برای این کار، سه هزار و حداکثر چهار هزار نفر را شامل می‌شد ولی این آمار بعدا به بیش از 6 هزار خبرنگار در دو سطح روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسری و مطبوعات محلی رسید و خبرنگاران سطح نخست هدایای خود را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: با پی‌گیری‌های معاون اجرایی رئیس جمهور و اهتمام آقای احمدی‌نژاد، بودجه مربوط به هدیه خبرنگاران مطبوعات محلی نیز تهیه شده است که به تدریج تقدیم می‌شود.

صفار هرندی درپایان گفت: درمجموع تصور من این است که عرصه فرهنگ عرصه بازی‌ها نیست باید در این عرصه تلاش سرمایه‌گذاری کرد.

منبع



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: یکشنبه 87/12/18::: ساعت 9:20 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 20
    بازدید دیروز: 85
    کل بازدید :344635

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<