سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... از هر لذّتی جز یاد تو، از هر آسایشی جز همدمی تو، از هر شادمانی ای جز نزدیکی به تو، و از هر کاری جز فرمانبری ات، از توآمرزش می خواهم . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات ذاکرین ـ]
ارزش نیوز
در حاشیه مصادره و بایکوت خبر مهم پرتاب ماهواره امید
خطبه "امید" را هم برای خود خواندند!

گروه سیاسی- ساخت و پرتاب ماهواره امید به فضا، که با تلاشهای دولت نهم در میسر پیشرفت و توسعه و همچنین در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بومی سازی فناوری و تاکید بر تکیه بر اعتماد به نفس ملی به ثمر رسید بار دیگر نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین المللی افزایش داد و واکنش های فراوانی چه در داخل و چه در خارج از کشور را سبب شد.

در بعد خارجی اظهارات مقامات کشورهای غربی از جمله، "فرانک اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان که پرتاب موفق ماهواره "امید" را نشانه ناکارآمدی تحریمهای غرب علیه ایران دانست، تنها یک نمونه است. وی در دیدار با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، افزایش کارآیی تکنیکی ایران در عرصه هوا و فضا و استقرار ماهواره‌ در مدار را مایه نگرانی‌ خواند.

اما در نقطه مقابل، کشورهای اسلامی و در حال توسعه، با ابراز خرسندی از چنین اقدامی، پیشرفت‌های رو به افزایش دانشمندان ایرانی را ستودند.

این واکنش ها در خارج از کشور که نشان از تأثیرگذاری پرتاب ماهواره امید در ارتقاء جایگاه قدرت جهانی ایران داشت، با پیشواز 2 رویکرد سلبی و مصادره‌ای همراه شد.

پس از آنکه مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور، این موفقیت را نشانه درستی امیدهایی خواندند که انقلاب شکوهمند اسلامی در دل‌ها پدید آورده است، مخالفان دولت یا مبادرت به بایکوت این خبر در رسانه‌های خود کردند یا اینکه این موفقیت را به نفع خود مصادره نمودند.

در حالی که تمام مراحل این کار، از طراحی و ساخت تا عملیاتی کردن این پروژه پس از تصویب برنامه راهبردى فعالیت هاى فضایى کشور در هیأت دولت یعنى تابستان سال ???? رسماً آغاز شد، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای ستاد مرکزی احیای امر به معروف و نهی از منکر و برگزار کنندگان "همایش ملی نظارت همگانی" در استان لرستان، با اشاره به دستاوردهای عظیم 30 سال گذشته انقلاب اسلامی، دستیابی به خودکفایی در صنایع موشکی، فضایی و ماهواره یی را یکی از مهم ترین این دستاوردها خواند و گفت: «8 سال دفاع مقدس به مسئولان نظام اثبات کرد که برای حفظ استقلال و عزت، باید در صنایع موشکی، فضایی و ماهواره‌ای به خودکفایی برسیم و در زمان جنگ، کار ساخت موشک و ماهواره در 2 بخش جداگانه آغاز شد و پس از پایان جنگ، دولت با سرعت، سرمایه گذاری در این زمینه را آغاز کرد که حاصل تلاش ها اکنون ماهواره امید ایران است که مایه عزت و افتخار و غرور کشور است.»

از سوی دیگر، جریان موسوم به اصلاحات که مواردی از جمله تعلیق برنامه هسته‌ای،‌ و تشویق به عقب‌نشینی و امتیازدهی را در رزومه خود دارد، در عمل، بایکوت این رویداد عظیم خبری و ندیدن آن را بهتر از هر روش دیگری دانست، تا شاید برای آن ضرب‌المثل انگلیسی که "آن چیزی که برای ماست، همواره برای ما خواهد ماند، اما در مورد آن چیزی که برای شماست، مذاکره می‌کنیم" معادل فارسی رفتاری در حوزه رسانه تولید کرده باشند.

به هر حال، اگرچه این موفقیت نافی تلاش دولت‌های گذشته نیست اما مصادره پروژه‌ای که تماماً در این دولت از ابتدا تاکنون پیشرفت داشته است و یا ندیدن آن، دور از رفتار حرفه‌ای رسانه یا یک سیاستمدار کهنه‌کار است.

منبع



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: یکشنبه 87/11/20::: ساعت 11:33 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 50
    بازدید دیروز: 55
    کل بازدید :344503

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<