سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زکات دانش بذل آن به مستحقّش و واداشتن نفس در عمل به آن است . [امام علی علیه السلام]
ارزش نیوز

یک روزنامه مصری سفر رئیس جمهور ایران به عربستان برای شرکت در مراسم حج را دارای هدفی فراتر از مسائل مذهبی دانست که بیانگر گسترش روابط میان ایران و اعراب است.

 به گزارش رجانیوز، روزنامه میدل ایست تایمز در مقاله ای با عنوان "حج احمدی نژاد فراتر از مناسک مذهبی" نوشت: محمود احمدی نژاد اولین رئیس جمهور ایران خواهد بود که در زمان ریاست خود برای مراسم حج به مکه سفر می کند و این نشانه دیگری است مبنی بر اینکه روابط میان تهران و همسایگان عرب آن گرمتر می شود.

 ثنا عبدالله نویسنده اردنی این یادداشت با اشاره به تأیید پذیرش دعوت پادشاه عربستان توسط احمدی نژاد برای سفر به مکه تصریح کرد: اگرچه این سومین سفر احمدی نژاد به عربستان خواهد بود اما دعوت پادشاه سعودی از یک رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران برای به جا آوردن مناسک حج به عنوان یک تحول مهم تلقی شده است.

 این روزنامه چاپ قاهره با بررسی تاریخ روابط ایران و عربستان نوشت: تنش میان عربستان سعودی سنی به عنوان متحد نزدیک آمریکا و ایران شیعی، به دنبال انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 (1357 شمسی) که اعراب نگران سرریز شدن آن به منطقه بودند، شروع شد. عربستان یکی از بزرگترین حامیان عراق در جنگ 8 ساله صدام با ایران بود. این رابطه در سال 1987 (1366 شمسی) با کشته شدن بیش از 400 نفر عمدتاً ایرانی در درگیری میان حجاج و نیروهای امنیتی سعودی تیره تر شد؛ اما روابط دو کشور در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی رو به بهبودی نهاد. البته نفوذ ایران میان جوامع شیعه منطقه مانند عراق و لبنان هر از گاهی تنش های دوجانبه را افزایش می دهد.

 این روزنامه در ادامه می افزاید: تحلیلگران عرب می گویند با رشد اهرم های سیاسی ایران در دنیای عرب و احتمال هسته ای شدن این کشور، امیر عبدالله پادشاه عربستان که نفوذ زیادی در کشورهای عرب طرفدار غرب دارد، در صدد برآمده است به جای رویارویی به ایران نزدیک شود.

 در ادامه این مقاله آمده است: ریاض و تهران، مهره های اصلی تلاش برای حل بحران لبنان بوده اند که در آن دولت فواد سنیوره تحت حمایت سعودی ها در برابر احزاب مخالف از جمله حزب الله تحت حمایت ایران قرار گرفته است. تحلیلگران لبنانی پیش بینی می کنند سفر حج احمدی نژاد کمک خواهد کرد تا احزاب ضد غرب و طرفدار غرب در این کشور به یکدیگر نزدیک تر شوند و رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

 میدل ایست تایمز در ادامه به نقل از دیپلمات های عرب نوشت: گزارش اخیر سازمان های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر غیرنظامی بودن برنامه هسته ایران بخشی از ترس و نگرانی های اعراب را برطرف کرده است. دیپلمات ها همچنین متفق القولند که این گزارش هراس فزاینده اعراب را از مقوله هسته ای در منطقه کاهش داده است.

در پایان این مقاله ادعا شده است: دعوت پادشاه عربستان از احمدی نژاد برای مناسک حج یک نشانه سیاسی دیگراز سوی ریاض برای نزدیک کردن ایران به اعراب است به این امید که ایران به کاهش تنش ها در منطقه تشویق شود.

 مالکیت میدل ایست تایمز در اختیار شرکت ارتباطات جهانی اخبار است که توسط کلیسای متحده اداره می شود و روزنامه های دیگری نیز در سراسر جهان همچون واشنگتن تایمز در تملک دارد.



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: سه شنبه 86/9/27::: ساعت 6:15 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 29
    بازدید دیروز: 5
    کل بازدید :344391

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<