سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر تو به زندگى پشت کرده‏اى و مرگ به تو روى آور است پس چه زود دیدار میسر است . [نهج البلاغه]
ارزش نیوز

رجانیوز: چند روزی از نوشتن شدن نامه 57 اقتصاددان به رئیس جمهور نگذشته بود که وی این 57 تن را به مناظره ای در مورد خط مشی وعملکرد اقتصادی دولت نهم دعوت کرد. گرچه پیش از احمدی نژاد نیز افرادی همچون نادران (نماینده مجلس) و سید صولت مرتضوی (استاندار خراسان جنوبی) برای این امر اعلام آمادگی کرده بودند اما احمدی نژاد ترجیح داد خود پاسخگوی عملکرد دولتش باشد و چنین شد. این در حالی بود که خاتمی حتی در مصاحبه های مطبوعاتی مرتبط با مباحث اقتصادی در دوره ریاست جمهوری خود از اعضای اقتصادی کابینه اش برای پاسخ به خبرنگاران مدد می گرفت و در حیطه اعداد و ارقام داخل نمی شد؛ چنانکه ابطحی معاون پارلمانی و رئیس دفتر خاتمی نیز در مصاحبه ای این رویکرد را طبیعی خواند.

 اما به مجرد دعوت احمدی نژاد از منتقدین اقتصادی برای مناظره، روزنامه اعتماد ملی ، دولت نهم را محکوم به نشنیدن صدای خارج از دولت کرد و اساساً دولتمردان دولت نهم را بی اعتقاد به مشورت کردن و شنیدن صداهای مخالف کارشناسی دانست و دعوت رییس جمهور از اقتصاد دانان برای مناظره را دعوت برای نوشیدن یک چای تلقی نمود! با این حال، با اصرار احمدی نژاد، گفتگویی 5 ساعته در شرایطی آرام و بدون هیاهوهای حاشیه ای برگزار گردید و نتیجه آن در معرض قضاوت مردم گذاشته شد...

 چند صباحی بود که مقامات دست چندم دولت خاتمی که بعضاً همچون تاج زاده که به خاطر تخلفاتش به انفصال از خدمات دولتی محکوم گردیده بود و حتی دولت اول خاتمی را نیز تا انتها نرساند، رییس جمهور را به مناظره درباره عملکرد خود فرا می خواندند. از سوی دیگر، هاشمی نیز بر میزان انتقادهای صریح خود از دولت افزود، این امر سبب شد هفته نامه پرتوسخن، پیشنهاد دهد وی نیز همانند 57 اقتصاددانی که در جلسه ای با رئیس جمهور به مناظره نشستند، به منظور رفع ابهامات، برای مناظره با احمدی نژاد اعلام آمادگی کند.

 این در حالی بود که مناظره خوش چهره - نوبخت و کلهر - مرعشی در انتخابات سال 84 به عنوان نمایندگان احمدی نژاد و هاشمی، به عنوان یکی از مولفه های مهم در تعیین سوگیری آرا بود و در همان تاریخ نیز احمدی نژاد آمادگی کامل خود را برای مناظره با رقبا اعلام کرده بود و شاید از همین رو چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

 با این حال به نظر می رسد، با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، مشاوران خاتمی، وی را به علنی کردن برخی کلیدواژه ها در انتقاد از دولت متقاعد ساخته اند. انتقادهای خاتمی در کنار پیشنهاد روزنامه آفتاب یزد برای مناظره احمدی نژاد با خاتمی بجای مناظره با بوش، سبب شد در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیئت دولت، یک خبرنگار اصولگرا نظر رییس جمهور را درباره مناظره با دو رییس جمهور پیش از خود جویا شود که وی در پاسخ آمادگی خود را برای گفتگو با همه اعلام کرد. گرچه مقایسه نادرست آفتاب یزد درباره شخصیت بوش با خاتمی با تعبیر «گفتگو» از سوی احمدی نژاد اصلاح شد.

 این امر با واکنش های گوناگون در اردوگاه دوم خرداد مواجه شد. منتجب نیا مشاور خاتمی در دوران ریاست جمهوری وی و قائم مقام حزب مهدی کروبی، از این مناظره استقبال نکرد و با فرار به جلو، دولت را به ناکارآمدی متهم نمود. وی در حالی که بحث مناظره به شدت از سوی شخصیت ها و چهره های دوم خردادی دامن زده می شد، طرح چنین مباحثی را برای فرار از پاسخگویی خواند.

 موضع گیری درایتی دیگر مشاور خاتمی و عضو کمیته سیاسی حزب مشارکت اما جالب تر بود. او این مناظره را به علت عدم حضور احمدی نژاد غیر عملی خواند! و پیشنهاد کرد این مناظره در سطح وزرا و کارشناسان دولت برگزار شود.

 شهربانو امانی نماینده مجلس ششم که پس از شکست اصلاح طلبان در انتخابات 84 از عضویت در شورای عالی حزب همبستگی استعفا داد، نیز گفت: بعید می‌دانم پس از مناظره فرهاد رهبر با ستاری‌فر این اتفاق بیفتد. مناظره مورد اشاره امانی، پس از نگارش نامه 57 اقتصاددان، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما برگزار شد و به رغم کناره گیری رهبر از دولت، دفاع مستدل و برتری وی در مناظره، مورد اذعان ناظران سیاسی قرار گرفت. امانی اما در عین حال پیشنهاد کرد رسانه ملی می تواند مناظره احمدی نژاد و خاتمی را برگزار کند.

 مصطفی کواکبیان دیگر عضو موسس حزب دوم خردادی همبستگی که مدیر مسئولی روزنامه کم تیراژ «مردم سالاری» را بر عهده دارد اما با تشکیک در بی طرفی رسانه ملی برای برگزاری مناظره اعلام کرد به عنوان یک جریان رسانه ای آمادگی برپایی هر چه بهتر چنین مناظره ها و گفتگوهایی را دارد.

 این تناقض در مواضع هم حزبی ها در حزب اعتماد ملی نیز نمایان شد. در حالی که قائم مقام این حزب با اصل این مناظره مخالف بود و مسئولان نظام را دشمن همدیگر نمی دانست که مناظره کنند، تقوی‌نژاد رئیس کمیته اقتصادی این حزب از این مناظره استقبال کرد و حتی اعلام نمود اگر زمینه آن فراهم شود خاتمی قطعاً مناظره را خواهد پذیرفت و حتی اعلام کرد حزب اعتماد ملی نیز آمادگی مشارکت در این فرایند را دارد.

 نکته قابل توجه اینکه اغلب اصلاح طلبان در مصاحبه های خود تنها از مناظره با خاتمی یاد کرده و نامی از هاشمی نمی برند همچنانکه خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز تنها به بررسی مناظره رئیس جمهور فعلی و قبلی پرداخت و گفت نمی توان انتظار یک مناظره منطقی و قابل قبول را داشت و مدعی شد رئیس جمهور در طی دو سال اخیر نشان داده است که حتی در پائین‌ترین سطح هم، مناظره‌ بین اعضای دولتش با دولتمردان سابق را نمی پذیرد!

 این در حالیست که در خلال مناظره رییس جمهور با 57 اقتصاددان، سطوح مختلفی از مدیران اقتصادی خاتمی و هاشمی حضور داشتند. تهیه کننده آن نامه ستاری فر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاتمی بود.

 تشکلهای دانشجویی مختلفی نیز برای برگزاری این مناظره ابراز آمادگی نموده اند؛ با اعلام آمادگی رییس جمهور، تشکلهای دانشجویی و رسانه های گوناگون، مردم آماده نظاره این مناظره و قضاوت پیرامون آن هستند. قضاوتی که تاثیر به سزایی در آینده سیاسی اصولگرایان و جریان مقابل خواهد داشت. همه چیز به خطرپذیری هاشمی و خاتمی بستگی دارد که تن به این ناظره بدهند یا...  منبع



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: یکشنبه 86/8/13::: ساعت 8:14 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 44
    بازدید دیروز: 77
    کل بازدید :344574

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<