سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا ! از تو دانش سودمند و روزی فراخ می خواهم . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در دعایش ـ]
ارزش نیوز

«مبدأ هخامنشی» برای تاریخ ایران جعلی است

  روز گذشته خبری مبنی بر انجام کاوش های باستانی در منطقه پاسارگاد به منظور شناخت نخستین ساختار سیاسی- اجتماعی حکومتی ایران در دوره هخامنشی منتشر شد. تثبیت مبدأ تاریخ ایران در دوره هخامنشی و نادیده انگاری تاریخ 3 هزار ساله دوره ایلامی ماقبل از آن، خط مشی ای است که سالها از سوی مستشرقین و تاریخ نگاران متمایل به غرب داخلی، تئوریزه می شود.

 این سیاست کلی حتی در دولت قبل، یکی از مفروضات پذیرفته شده در سازمان میراث فرهنگی بود و این سازمان در عمل هیچ تلاشی برای حفظ آثار مربوط به دوره ماقبل هخامنشی از خود بروز نمی داد.

 در این خصوص معاون دفتر تدوین و مطالعات تاریخ ایران در گفتگو با رجانیوز، گسترش دیدگاههای "هخامنش محوری" را مربوط به اواخر دوران قاجار دانست و تصریح کرد: کارشناسان غربی در دوره پهلوی اول و پس از آن در زمان پهلوی دوم، با کاوش های فراوان در پاسارگاد و تخت جمشید، به دنبال تثبیت مبدأ تاریخ کشورمان در دوره هخامنشیان بودند که با وقوع انقلاب اسلامی، این پروژه روند کندتری به خود گرفت اما طی سالهای اخیر، در کتابها، روزنامه ها و مجلات می بینیم که رویه سابق در حال بازگشت است.

 مسعود رضایی در ادامه القاء تعارض میان حکومتهای باستانی و ورود اسلام به ایران را از دیگر اهداف روشن تاریخ نگاران سیاست محور کشورهای غربی دانست و افزود: عده ای از این تاریخ نگاران با برجسته کردن شکوه دوران هخامنشی قصد القا این مطلب را دارند که با ورود اسلام به ایران، آن فرّ و شکوه ایران و باستان، نابود شده و اسلام موجب عقب ماندگی ایران است.

 این کارشناس مسائل تاریخی در ادامه به جشن های 2500 ساله در دوران پهلوی دوم اشاره کرد و بیان داشت: جشنهای 2500 ساله نیز از دیگر شگردهایی است که با طرح ریزی غربی ها، توسط محمدرضا شاه عملیاتی شد و بزرگترین خیانت در تاریخ 7 هزار ساله ملت دارای تمدن کهن ایران صورت گرفت.

 رضایی با اشاره به خبر "کاوش های باستان شناسی در منطقه پاسارگاد با هدف شناخت نخستین ساختار سیاسی- اجتماعی حکومت ایران در دوران هخامنشیان"، اضافه کرد: محدود کردن نخستین ساختار سیاسی و اجتماعی ایران به دوره هخامنشی، جای تأمل بسیار دارد چراکه پیش از حکومت هخامنشیان، ایلامی ها در جنوب غربی کشور دارای تمدن و سیستم حکومتی مقتضی بودند و پس از آن هخامنشیان از همان ساختار، قوانین و رسم الخط ایلامی ها استفاده کردند.

 وی در ادامه به 30 هزار قطعه لوح مربوط به ماقبل دوره هخامنشی که هم اکنون در دانشگاه شیکاگو، ضبط شده اشاره کرد و اظهار داشت: مستشرقین با وجود این الواح و کتیبه های فراوان دیگر، همچنان اصرار دارند که تاریخ ایران را از دوره هخامنشی مکتوب کنند.

 معاون دفتر تدوین و مطالعات تاریخ ایران در پایان گفت: اگر ایران پس از هخامنشی 2500 سال قدمت دارد، قبل از این دوران نیز دارای 3 هزار سال تاریخ شکوهمندی است که اکنون روبه فراموشی است.  منبع خبر



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: یکشنبه 86/7/22::: ساعت 10:10 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 95
    بازدید دیروز: 99
    کل بازدید :345018

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<